Sisene kasutajana

Anneta TNP Toetusfondi

Toeta siin Vaba Eesti Sõna!

Donate here to Vaba Eesti Sõna!

Otsing

Digiteeritud eesti ajalehed

digilehed

Eestlannast emaga soome kirjaniku Sofi Oksaneni teatritükk “Puhastus”, mida  mängitakse alates 10. veebruarist New Yorgi La Mama teatris ja mille lavastas  Zishan Ugurlu Piirideta näitlejate (Actors Without Borders) trupiga, algab  tummstseeniga, mille jooksul peategelane Aliide Truu, keda kehastas Jillian Lindig,  tapab toas kärbseid.   
Näib, et autor on oma esimese näidendiga tabanud kahte suurt porikärbest:  kommunismi ja kapitalismi.  

Esiteks käsitleb “Puhastus”, mille tegevus toimub aastate 1947 ja 1992  vahel, stalinismi ajastul ülekuulamise käigus toimunud vägivalda eesti naiste  – ja isegi laste – vastu.  Üheks selliseks NKVD ohvriks, keda sunnitakse noort  sugulast piinama, osutub Aliide, kes hiljem abiellub poliitilistel ja majanduslikel  kaalutlustel kohaliku kommunisti Martiniga (Peter Franzen), kuigi ta armastab  rahvuslikult meelestatud õemeest Hansu (Grant Neale).  Noort Aliidet mängis  Maren Bush.
Teiseks käsitleb näidend pärast Eesti taasiseseisvumist kiiresti maad võtnud  inimkaubandust ehk pornoäri, millega tegelevad endised punaväelased ja mille  lõksu on rahaahnus meelitanud koos teiste naiivsete noorukitega Aliide õe  tütretütre Zara, keda mängis pidevalt väriseva kehaga Larisa Polonsky. Naiste vastu suunatud kehaline alandus, eriti nõukogude valitsuse algaastail, sümbo-liseerib toorest vägivallavõimu eestlaste ja Eestimaa vastu üldiselt.   
Laval toimub tihti Arvo Pärdi mediteeriva muusika saatel tegelaste vannitamine, nagu otsiks kõik, peale NKVD-laste, mingit lunastust.  
Näidendi lõpp erineb aga hiljem avaldatud samanimelise romaani lõpust.  
Romaanis tapab Aliide mõlemad pornograafiaga kaubitsevad sutenöörid Pasha (Alexander Ristov) ja Lavrenti (Tony Naumovski) ning saadab Zara taksoga Tallinna  ja sealt edasi perekonna juurde Vladivostokki. Näidendis laseb Lavrenti Pasha maha ja võtab lahkelt Zara oma autosse, et sõita Tallinna. Ent kas tütarlaps võib  usaldada nõukogude-aegse jumala vitsa Lavrenti Beria nimekaimu oma viimasel  teekonnal, eriti kuna autor on tituleerinud näidendi tragöödiaks?        
Melodramaatiliste sugemetega “Puhastuse” pealkiri vihjab Aristotelese poolt paika pandud katarsise mõistele. Soomlanna näidendit, mille tõlkis Eva  Buchwald, võib seepärast pidada katseks kirjutada midagi Vana-Kreeka kurbmängude vaimus. Klassikaliseks eeskujuks oleks muidugi Euripidese  tragöödia “Troojalannad”, milles sõja põhjustanud ilusat Helenet, nagu õe ja  õetütre reetnud Aliidetki, võib süüdistada võõra võimuga kaasnenud hirmutegudes.  
Aliide olukord näib ühtuvat filosoof Hegeli mõistega tragöödia dilemmast, mille ämblikuvõrgus siplevad mitte headus ja kurjus, vaid hoopis kaks kurjust, nagu näiteks vendade matmisega Sophoklese “Antigones”.  On märkimisväärne, et enesetapu sooritab ka Aliide, nagu seda tegi Antigone.    
Mardi Valgemäe

Tellimine

"Vaba Eesti Sõna" PDF-i täisversioon on tasuline. Kasutajakonto saamiseks tuleb täita tellimus. Maksmise ja tellimise info vaata sisukorrast Lehe tellimine. Tasuda saate krediitkaardiga PayPal'i kaudu siit.

Full PDF version of the paper costs $60 per year. To open your account, please click for more info Lehe tellimine. You can pay directly through PayPal. This is the safer, easier way to pay online.

Toeta ajalehte

Toeta siin Vaba Eesti Sona!

Donate here to Vaba Eesti Sõna!

Eesti Rahvuskomitee

eanc logo

NY Eesti Maja

em logo

NY Eesti Kool

nyek logo

Eesti Abistamiskomitee

erc logo

Järvemetsa Fund

2014 metsavaim

ESFUSA

eutf logo

Eesti Arhiiv USA's

eausa logo

LA Eesti Maja

laem logo

Kanada Metsaülikool

metsaulikool logo